Tuesday, June 29, 2010

Pengenalan Port RS-232

Bagi yang hobi komputer sudah pernah dengar port RS-232, biasanya komputer memiliki sedikitnya 1 port RS-232. Dalam telekomunikasi, RS-232 (Recommended Standard 232) merupakan piranti antara muka (interface) yang pada mulanya diperkenalkan oleh EIA (Electronic Industries Alliance).

RS-232 dipergunakan untuk menghubungkan secara seri di antara komputer dan modem atau piranti lain seperti di dunia industri testing seperti pengetesan PCBA : Digital Multimeter atau Frekuency Counter atau Oscilloscope) yang pada prinsipnya digunakan untuk mengendalikan piranti tersebut sesuai dengan test program .


Pembuat komputer dan pengeluar modem atau piranti lain yang tersebut di atas tidak bergantung di antara satu sama lain dengan adanya RS-232. Mereka akan menyediakan port atau penyambung yang sesuai dengan fungsi dan kegunaan port RS-232 yang masing-masing dan penyambungan kedua-dua alat ini akan dapat dilakukan. Maka tanpa mengira jenis atau merek komputer dan modem/piranti lain, mereka akan dapat disambungkan secara seri.

Mengenai isyarat secara garis besar dijelaskan tentang fungsi pin-pin bagi antaramuka RS-232 yang menggunakan penyambung DB-25 dan DE-9:
  • Signal Ground Pin 7 (DB25), Pin 5 (DB9), SG digunakan sebagai isyarat groun bersama (common signal ground), dan perlu disambungkan pada setiap masa.
  • Transmit Data Pin 2 (DB25), Pin 3 (DB9), TX digunakan sebagai pengirim data dari komputer ke serial device.
  • Receive Data Pin 3 (DB25), Pin 2 (DB9), RX digunakan sebagai penghantar data dari serial device ke komputer.
  • Data Terminal Ready Pin 20 (DB25), Pin 4 (DB9), DTR digunakan oleh komputer memberi isyarat kepada serial device bahwa ia telah bersedia. DTR perlu disetkan pada paras tinggi pada waktu berkomunikasi dengan modem/piranti lain.
  • Data Set Ready Pin 6 (DB25), Pin 6 (DB9), DSR digunakan oleh serial device untuk memberi isyarat kepada komputer bahwa ia telah bersedia untuk berkomunikasi.
  • Request to Send Pin 4 (DB25), Pin 7 (DB9), RTS dikeluarkan oleh komputer untuk memohon kebenaran mengirim data. RTS dikawal oleh komputer dan dibaca oleh modem/piranti lain.
  • Dupleks penuh – isyarat ini dikeluarkan secara terus. Dupleks separuh – isyarat dikeluarkan hanya apabila ada data untuk mengirim.
  • Clear to Send Pin 5 (DB25), Pin 8 (DB9), CTS digunakan untuk mengeluarkan jawaban kepada isyarat RTS bila modem/piranti lain sedia untuk menerima data. CTS dikawal oleh modem/piranti lain dan dibaca oleh komputer.
  • Data Carrier Detect Pin 8 (DB25), Pin 1 (DB9), DCD digunakan oleh modem/piranti lain untuk memberitahu komputer supaya bersedia untuk menerima data pada bila-bila masa.
  • Ring Indicator Pin 22 (DB25), Pin 9 (DB9), Modem mengeluarkan isyarat kepada RI (ring indicator) untuk memberitahu komputer bahwa ada pihak luar yang hendak berkomunikasi.
Untuk lebih jelas berikut ini saya jelaskan pin konfigurasi dari RS-232 (DB9) yang lazim pada komputer sekarang :


Source : http://pinginpintar.com

No comments:

Post a Comment